mY folLoweR

Bunga Tulip




Tulip ini sangat terkenal dengan keanggunan bunganya, serta bunga ini dapat menarik perhatian orang ramai terutamanya kaum wanita yang sanggat menggemarkan bunga sebagai hadiah daripada pasangan mereka. Bunga Tulip ini mempunyai bermacam-macam warna, dan setiap warna itu mempunyai maksud yang tersendiri. Hal ini terjadi akibat dari persinlangan kromosom dalam debunga tersebut.



Erti Bunga Tulip kuning melambangkan persahabatan


Erti Bunga Tulip putih melambangkan penghormatan

Erti Bunga Tulip merah muda melambangkan penghargaan

Erti Bunga Tulip oren melambangkan semangat

Erti Bunga Tulip ungu melambangkan cinta pada pandangan pertama

Erti Bunga Tulip biru melambangkan ketenangan dan kedamaian.


Tulip ini berasal dari Asia Tengah, bunga ini kerap kali tumbuh secara liar di kawasan pergunungan. Bagi Belanda, bunga tulip ini melambangkan simbol bagi memperkenalkan negara mereka, manakala lain pula bagi egara Iran dan Turki menganggap bunga Tulip ini sebagai bunga nasional negara mereka. 


Secara umumnya, Tulip ini melambangkan kasih sayang yang sempurna dan bunga ini juga boleh dijadikan sebagai bahan untuk meluahkan sesebuah perasaan yang sukar untuk diungkapkan. Bunga ini mempunyai bentuk yang elegan, romantik, dan menarik hati kepada yang menggemar bunga. Oleh sebab itulah, kebanyakkan wanita menggemari bunga ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan